Home » Nieuws » Nieuwe opzet van het kantinebeheer

Nieuwe opzet van het kantinebeheer

📁 Nieuws 📅 dinsdag 10 april 2018
Nieuwe opzet van het kantinebeheer Nieuwe opzet van het kantinebeheer Nieuwe opzet van het kantinebeheer

Als je bij Westlandia kantine zegt, zeg je eigenlijk in een adem Jan de Bruin. ‘Als er iets is, bellen ze mij.’ Jan is aan het afbouwen, maar hij is nog steeds degene die het alarm van de kantine beheert, zoals hij ook nog andere codes en wachtwoorden beheert. Langzamerhand wordt dat allemaal te veel. Er lag teveel op het bord van Jan de Bruin. Dat gaat volkomen terecht veranderen.

In een ver verleden deed Jan kantinediensten met zijn vrouw Sjaan. Heel lang o.a. samen met de inmiddels overleden Joop en Diny Gibcus. ‘Toen vroeg Piet van Dijk 30 jaar geleden alweer aan mij: “Wil jij het beheer van de kantine gaan doen”. Dat betekende toen roosters voor kantinediensten opstellen, vrijwilligers erbij proberen te werven, invallen bij afwezigheid. Ik heb tegen Piet gezegd, dat ik dat wel wilde doen, maar ik wilde niet in het bestuur. Dat was geen probleem, totdat enkele jaren later Jan van Schie met een boodschap van het bestuur kwam, nl, dat de kantinebeheerder in het bestuur hoorde te zitten. Toen ben ik overgehaald. Zo heb ik 23 jaar in het bestuur gezeten. Vorig jaar tijdens de Algemene Ledenvergadering (sept. 2017) ben ik uit het bestuur gestapt.’

Achter de bar naast de ingang naar de keuken hangt nog een ingelijste “Vergunning Drank- en Horecawet” met de namen van Jan de Bruin, Janus Kouwenhoven en Loek Zonneveld. Zij zijn de vergunninghouders. Er moest toen altijd een vergunninghouder in het clubgebouw aanwezig zijn. Om de vergunningen en certificaten te verwerven moest Jan cursussen volgen. Een winter lang volgde hij in Den Haag een cursus Sociale Hygiëne samen met Janus en Loek. Vervolgens ging Jan door voor het officiële Horeca Diploma, want hij was geïnteresseerd geraakt in de Horeca-wereld .’Ik vond het echt leuk. In de tweejarige opleiding zaten een wijncursus en we gingen bierbrouwen. Het examen was in de Groenoord hallen in Leiden en Jan slaagde.

Ex-voorzitter Stefan Kester zei altijd: ‘Jan, jij bent onze Food- en Beverage Manager. Dat is inderdaad, wat Jan is.

Er komt heel wat voor kijken voor een vereniging om te voldoen aan alle wettelijke verplichtingen en eisen die de Drank- en Horecawet opleggen.

In een la in de keuken achter de bar liggen lades vol met allerlei certificaten, die door heel veel vrijwilligers zijn behaald. Een greep:

  • een Allergenen Training behaald door Toos Verschoore
  • een Allergenen Training gedaan door Marjon Duijvestijn
  • een SvH Verklaring Sociale Hygiëne behaald door Carla van der Meijs
  • een IVA (Instructie Verantwoord Alcoholgebruik) Certificaat
  • Nix 18:

Er ligt ook nog het diploma Vakbekwaamheid Cafébedrijf behaald door J. de Bruin.

De bonnetjes van Jan.

Het financiële aspect van de kantine hoort ook bij het takenpakket van de F.- en B. Manager. Geld dat binnenkomt moet zorgvuldig en strak beheerd worden. Maar er worden ook veel consumpties (koffie, drank, broodjes) aangeboden namens de vereniging. Dat wordt genoteerd op bonnetjes.

Jan zet de aantallen van de diverse consumpties wekelijks in een Excel-bestand, waarmee hij kan bijhouden hoe hoog de inkomsten zijn voor de vereniging uit de kantine(natuurlijk nog steeds bij benadering), want natuurlijk wordt niet elke kopje koffie van de vereniging genoteerd. Niet alleen de Keuringsdienst van Waren staat regelmatig op de stoep. Ook de Belastingdienst kwam ooit. Omdat Jan kon aantonen wat er per jaar aan consumpties op naam van de vereniging werd uitgegeven, ontliep Westlandia een hoge boete.

Bij Jan ontstond het idee om de taken, die hij zo’n beetje in zijn eentje deed over vier mensen te verdelen. Hij blijft betrokken, zolang zijn gezondheid het toelaat. Echt zonder Westlandia kan Jan niet. Dolf Zwinkels nam vier jaar geleden de taken van Aad Duijvestijn. Hij ging de inkopen doen en de voorraad beheren. Dat is een omvangrijke taak, die Jan er ooit ook nog bij deed. Nieuw in de ‘kantinetop’ zijn Guido en Toos Verschoore. Jan had aan Toos gevraagd of zij administratieve zaken wilden gaan doen. Het gaat dan om het maken van roosters. Toos heeft bijvoorbeeld mensen benaderd om tijdens de komende jeugdtoernooien achter de bar te staan. Zij gaat ook nieuwsbrieven maken om vrijwilligers te werven. Guido Verschoore stopt binnenkort met werken en gaat zich dan ook wat meer inzetten voor kantine zaken. Hij gaat in eerste instantie Dolf Zwinkels helpen bij de inkoop.

Bij Jan ontstond ook het idee van supervisors. Op dit moment zijn er vijf supervisors: Annemieke Vollebregt, Boukje Thoen, Anja Zuidgeest, Renate Mol en Jolanda Zuidgeest. Zij sturen ieder een eigen groepje vrijwilligers aan dat kantinedienst heeft. Zij regelen hoeveel mensen er helpen en ook hoelang. Soms in shiften van 6 uur, maar ook van 3 uur. Het is de bedoeling dat de ‘supervisors’en de vier kantinebeheerders jaarlijks een aantal keren bij elkaar komen om al het wel en wee van het kantinebeheer te bespreken. Er is ook een Kantine app, waarin allerlei zaken snel en accuraat geregeld worden. Jan hoopt, dat met de nieuwe opzet de bezetting van de vrijwilligers die helpen in de kantine gemakkelijker en sneller geregeld kan worden.

Nieuwe vrijwilligers die willen helpen in de kantine zijn overigens altijd welkom. Na elk seizoen stoppen mensen en het is steeds een hele puzzel om genoeg mensen te krijgen.

Jan is inmiddels weer helemaal de oude, maar hij heeft wel een lange periode achter de rug met lichamelijke ongemakken, die zelfs leidden tot twee ziekenhuisopnames. Daar is hij goed doorheen gerold en hij loopt weer fris en fruitig door de kantine.

Binnenkort gaat Jan op vakantie. Dat kan nu ook, want hij weet dat alles gewoon doorgaat bij Westlandia.

JvdM

Foto’s: Cor Spruijt en Jan van der Meijs

Vlnr Jolanda Zuidgeest, Jan de Bruin, Toos Verschoore, Annemiek Vollebregt, Dolf Zwinkels.

Niet aanwezig: Boukje Thoen, Anja Zuidgeest, Renate Mol en Guido Verschoore.

Deel dit artikel met je vrienden