Home » Junioren » JO-13 » Mylo van der Lans( RKVV Westlandia) maakt een mooie transfer.

Mylo van der Lans( RKVV Westlandia) maakt een mooie transfer.

📁 JO-13 📅 dinsdag 19 maart 2019
Mylo van der Lans( RKVV Westlandia) maakt een mooie transfer. Mylo van der Lans( RKVV Westlandia) maakt een mooie transfer. Mylo van der Lans( RKVV Westlandia) maakt een mooie transfer.

Voor Mylo van der Lans uit ‘s-Gravenzande werd de grootste droom van bijna elke voetballende jongen waar. Hij werd uitgenodigd om in het komende seizoen te gaan spelen bij Ajax, zijn favoriete club. In de JO13.

Er verschenen al enkele berichten over zijn overgang op de website van Westlandia, maar het is ook wel goed om van hem persoonlijk te horen, hoe dat zo gekomen is. Bij het gesprek waren de trainer, Kevin van Dijk en de elftalbegeleider, Ton van der Zalm van zijn huidige team, Westlandia JO13 aanwezig.

Mylo had voor het gesprek een wedstrijd gespeeld met zijn team Westlandia JO13 tegen Barendrecht JO13. Het was een genot om naar deze wedstrijd te kijken, er werd goed en gedisciplineerd gevoetbald. Er waren leuke acties. Mylo is aanvoerder en speelt centraal in de verdediging. Hij krijgt heel vaak de bal aangespeeld en heeft bijna altijd een goed vervolg: een tikje op zij, een diepe bal, een passeeractie of een vervolgpass. Als hij aan de bal is zie je hem ook steeds om zich heen kijken, niets ontgaat hem. Als je hem ziet spelen, zie je natuurlijk leiderschap. Westlandia wint de wedstrijd met 3 – 1 door doelpunten van Finn, Justin en Milan D.

Mylo vond de eerste helft niet goed:’ We kregen kansen, maar de afwerking was niet goed. In de tweede helft speelden we beter.’ Hij was ook kritisch over zijn eigen spel. ‘In de eerste helft speelde ik te veel de lange bal. Drie keer ging dat mis. Dan doe je iets anders.’

Mylo neemt zijn taak als aanvoerder heel serieus: ’Ik moet het team scherp houden, aan coachen en roepen. In de verdediging moet ik zorgen dat de backs plat komen en uitzakken. ‘ Mylo spreekt al een aardig woordje voetbaltaal.

Mylo komt van de Groeneweg op de grens van ’s-Gravenzande en Naaldwijk. Hij zit op de Montessorischool Naaldwijk in groep 8. Hij ging voetballen bij Westlandia toen hij 5 jaar was.

Zijn onmiskenbare voetbaltalent heeft hij van zijn opa, Jan Kester, die bij GDA speelde. Zijn ouders deden wel aan sport, maar niet voetbal.

Kevin van Dijk zijn huidige trainer vertelt over een voetbaltoernooi twee jaar geleden, toen Jeroen Spruijt zei:’ Ik heb nu een speler gezien, die zo jong al zo goed is. Dat heb ik nog nooit eerder gezien.’ Hij had het toen over Mylo. Ik kende hem toen al, omdat hij een paar keer had meegetraind. Hij ontwikkelde zich snel. Vorig jaar kwamen er al regelmatig scouts naar hem kijken. Hij kreeg aanbiedingen om bij ADO en bij Sparta te komen spelen. Toen is er een gesprek geweest met Mylo en Kevin, waarbij hij aangaf graag 11 x 11 te willen blijven voetballen. Wanneer hij, dat jaar, naar ADO of Sparta zou gaan, zou hij op een kleiner veld 7 x 7 gaan voetballen. Na lang nadenken heeft Mylo toen besloten bij Westlandia te blijven. In dit seizoen kwam Mylo bij Ajax in beeld. (Zijn overgang staat los van het samenwerkingsverband dat beide verenigingen dit seizoen met elkaar overeenkwamen.)

Hij werd uitgenodigd om op ‘De Toekomst’ 5 keer mee te trainen bij de voetbalschool van Ajax. Vervolgens werd Mylo uitgenodigd om 3 x mee te trainen met de huidige JO12 selectie van Ajax. ‘De eerste training was ik best gespannen, de eerste ballen gingen niet goed, maar dat duurde maar even.’

Hij maakte zo dus kennis met zijn mogelijke teamgenoten in het komende seizoen. Hij vond de jongens wel ‘druk’. Anderhalve week geleden hoorde hij, dat hij bij Ajax mocht komen voetballen. Dat vond hij ‘bijzonder’. Toen hij het zijn teamgenoten vertelde, waren ze blij voor hem. Vanaf volgende week gaat hij elke dinsdag trainen in Amsterdam. Hij maakt wel dit seizoen met Westlandia JO13 af.

Mylo’s trainer Kevin van Dijk geeft een mooie opsomming van de kwaliteiten van zijn aanvoerder. ‘ Hij is een speler met karakter en met een geweldige mentaliteit. Hij is technisch sterk. Zijn in dribbelen is steengoed en hij heeft een geweldig schot. Er zit ook nog een goede kop op. Hij zou zomaar een toekomstig verdediger in het Nederlands elftal kunnen worden, als het voor hem een beetje meezit in het leven.

We hebben Mylo meteen alvast om een handtekening gevraagd en we hebben een heel mooie gekregen.

JvdM

Deel dit artikel met je vrienden